Sergiu Manea, CEO BCR & Vicepreşedinte Concordia, a susţinut o prezentare la prima conferinţă în ţară din seria „Industrii Inteligente” despre confederaţia Patronala Concordia, despre poziţia actuală economică a României, despre provocările interne şi externe, dar şi despre oportunităţile economice pe care le are ţara.

El a participat la conferinţa Industrii Inteligente de la Braşov, un proiect Concordia în parteneriat cu BCR şi susţinut de ZF.

Ce a spus Sergiu Manea:

Concordia îşi propune să facă ceva ce alte organizaţii, parte din Business Europe, au reuşit să facă: să devină părţi active, nu numai în dialogul social, ci şi în construcţia strategiei economice a ţărilor respective. Concordia nu este o organizaţie de lobby care rezolvă probleme, deşi ne exprimăm opiniile destul de apăsat, dacă aţi observat în ultimii ani. Îşi doreşte să fie o organizaţie care să strângă împreună antreprenori, indiferent de capitalul pe care îl au, care îşi desfăşoară activitatea în România şi încearcă să facă din această ţară una mai bună şi mai prosperă. Concordia îşi desfăşoară activitatea sub steagul creării de prosperitate şi de viitor pentru această ţară.

În următoarele luni sau în următorul an vor apărea măsuri de consolidare fiscală.

Este important să ne amintim că România este despre creştere, despre oamenii care fac diferenţa, care creează comunităţi şi care construiesc viitorul. România nu poate să îşi propună mai puţin decât dublarea PIB  în următorii 10 ani, pentru că toţi competitorii noştri strategici o fac. Vorbim de creşteri de 50%-70%, de creşterea influenţei, impactului şi poziţiei în lanţurile globale de producţie de valoare, nu doar europene.

Am încercat să găsim o modalitate prin care să exprimăm o ambiţie foarte puternică şi fermă. Dacă mă uit la multe dintre afacerile dumneavoastră, ele s-au dublat faţă de acum cinci sau şapte ani. Şi nu vorbesc de afaceri care au început de la zero acum cinci sau şapte ani, ci de modul în care aţi reuşit să evoluaţi business-urile şi să creaţi adevărate ecosisteme, adevărate platforme creatoare de valoare în jurul lor. Asta îmi dă foarte mult optimism şi speranţă.

Noi credem, atât la Concordia, cât şi la BCR, că este timpul să demitizăm anumite mituri create, inclusiv contexte. Ne aflăm într-o lume care practic desface anumite trasee pe care le-a urmat de 50-70 de ani. Dumneavoastră, ca antreprenori, ştiţi cel mai bine acest lucru. În primul an de COVID, modul în care business-urile româneşti au ştiut să se adapteze a fost exemplar. Atât puseul inflaţionist din zona mărfurilor, datorat crizei, cât şi agresiunea rusă asupra Ucrainei, mă fac să cred că mulţi dintre dumneavoastră nu numai că aţi reuşit să vă adaptaţi, dar aţi creat oportunităţi prin flexibilitatea şi autonomia operaţională de care aţi dat dovadă. Trăim într-o lume complexă, şi nu va fi niciodată altfel.

Astăzi o să vă prezint o Românie aşa cum este, în opinia mea. Nici bună, nici rea, o Românie a faptelor. România este azi o ţară cu o economie de 16 ori mai mare decât în 1995, cu un salariu mediu net de cinci ori mai mare decât atunci când am intrat în Uniune, cu o creştere de 10% a venitului disponibil pe cap de locuitor în ultimii 20 de ani şi, de asemenea, cu o avuţie a populaţiei care s-a triplat de la momentul intrării în Uniunea Europeană. Aşa arată România. Este ţara noastră şi ţara în care dumneavoastră contribuiţi zi de zi prin ceea ce creaţi, prin valoarea pe care o aduceţi şi prin salariile pe care le plătiţi, ca să nu mai vorbim de taxe.

România are o poziţie marginală în producţia mondială din lanţurile de valoare. Cum măsurăm asta? Ne uităm la cheltuielile de R&D şi, de asemenea, la valoarea adăugată brută. După cum vedeţi, la valoarea adăugată brută stăm puţin mai bine decât în zona de R&D. Dar ce ne arată asta? Ne arată, de fapt, că e posibil ca acea poziţie în valoarea adăugată brută în lanţuri să nu fie sustenabilă.

Criza demografică include, bineînţeles, elemente legate de sporul natural, dar şi elemente legate în mod semnificativ de imigraţie şi migraţie. Ştiu că, în calitatea dumneavoastră de antreprenori aici, în această zonă şi nu numai, vă confruntaţi cu toate aceste elemente.

Oportunităţile există. Şi aţi auzit această afirmaţie repetată de multe ori. România poate fi un exportator de securitate. Trebuie să fie un exportator de securitate. Are resursele necesare pentru a fi un exportator de securitate. România poate fi un vector important în trecerea sau în transformarea către industriile 4.0. România, plecând de la acelaşi nivel cu multe alte ţări, poate fi un lider în 4.0 şi un lider în transformarea sustenabilă.

Adaptabilitate, agilitate, experimentare, inovaţie, colaborare. Cred că avem un teren, cred că avem cu ce să finanţăm. În primul rând avem cu cine: dumneavoastră. Avem nevoie de o nouă cultură, avem nevoie de o nouă abordare şi insist foarte, foarte mult pe colaborare. De acum înainte vom creşte la un ritm cel puţin ca cel pe care l-am avut acum, numai dacă o vom face împreună, iar Concordia este despre asta. Împreună.

Abonează-te la Newsletter

Ești asaltat de mii de informații în fiecare zi. Pe rețelele sociale, la tv, la radio. Câte îți sunt utile în viața de zi cu zi sau la serviciu? Dacă vrei să rămâi conectat doar la informațiile relevante, alătură-te comunității Concordia și vei primi puterea de a ști.