La nivel european, sectorul transporturilor este responsabil de un sfert din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră (GES), 77% din totalul emisiilor din sector fiind generate de transportul rutier. Prin urmare, este necesară o transformare semnificativă a sectorului transporturilor rutiere către vehicule cu emisii zero, inclusiv camioanele și alte vehicule grele ce reprezintă 26% din totalul emisiilor din transportul rutier. 

Conform rezultatelor modelării celor două scenarii de evoluție ale sectorului transporturilor, inclusă în Studiul Viitorul Transportului în România, elaborat de Deloitte România pentru Concordia, activitatea de transport rutier marfă va continua să crească până în 2030. Acesta va rămâne modul de transport dominant, indiferent de schimbările modale în ambele scenarii. Cu toate acestea, măsurile suplimentare din scenariul Fit for 55 ar conduce la o reducere cu 7% din total al emisiilor de CO2 și cu 10% din cele generate de segmentul transportului greu, comparativ cu scenariul de bază, printre acestea numărându-se utilizarea sporită a combustibililor cu emisii reduse și zero. Decarbonarea transportului rutier de marfă reprezintă o componentă esențială a reducerii emisiilor, împreună cu tranziția spre alte moduri, contribuind cu 22%. 

Astfel, conform rezultatelor modelării incluse în Studiu, utilizarea pe scară largă a camioanelor electrice și alți combustibili curați (CNG, LNG, hidrogen) este un element cheie al tranziției către un transport mai curat, un deziderat ce poate fi atins atât prin stimularea achiziției camioanelor, cât și prin extinderea intensivă a infrastructurii asociate. Eficiența tranziției către un transport verde este mai mare dacă se acționează corelat, atât pentru dezvoltarea infrastructurii de încărcare/alimentare, cât și pentru achiziția de vehicule electrice/CNG/LNG/hidrogen. 

Având în vedere prețurile mari de achiziție ale camioanelor verzi, transportatorii rutieri acordă prioritate implementări camioanelor electrice în regiunile în care sunt disponibile stimulente de finanțare, cum ar fi subvenții, granturi, reduceri fiscale, atât pentru vehicule, cât și pentru infrastructură. 

În prezent, în România sunt înmatriculate doar 5 camioane electrice, în timp ce alte țări au deja sute de astfel de vehicule pe drumurile publice, în timp ce Comisia Europeană a stabilit un obiectiv de cel puțin 80.000 de camioane cu emisii zero până în 2030. 

Ca urmare a celor expuse mai sus și a rezultatelor și recomandărilor cuprinse în Studiul Viitorul Transportului în România, Concordia solicită o schemă de sprijin guvernamental ce trebuie să includă atât achiziția camioanelor verzi și a stațiilor de încărcare de mare putere, cât și partea de operare. Mai multe detalii despre schema propusă, precum și fundamentarea necesității și beneficiile rezultate pot fi citite în documentul de poziție. 

Documente:

Abonează-te la Newsletter

Ești asaltat de mii de informații în fiecare zi. Pe rețelele sociale, la tv, la radio. Câte îți sunt utile în viața de zi cu zi sau la serviciu? Dacă vrei să rămâi conectat doar la informațiile relevante, alătură-te comunității Concordia și vei primi puterea de a ști.